Jag börjar lekis, 6 år gammal. Jag kan redan läsa och räkna kan jag lite, så mina föräldrar tycker rimligtvis att det är läge för mig att få hoppa över lekis och börja skolan på en gång. Till svar får de att de inte gör så på den här skolan. Så jag får gå i lekis. Sedan dess fick jag hela låg- och mellanstadiet ligga en bok före i matematiken. Detta för att "man inte gör så på den här skolan". I mellanstadiet kom jag till en skola där de gjorde så där. Det kommer jag alltid vara tacksam för. Men jag märker fortfarande på gymnasiet, då man ändå valt olika program, hur stora de individuella skillnaderna är. Då detta framförts har och förslag har gett om nivåindelad gruppering i ett samarbete mellan klasserna har man fått till svar att " på NV är alla på samma nivå så det behövs inte".
I Sverige har vi idag blivit invanda i ett fruktansvärt mönster. Det är idag accepterat, t o m nästan ett måste, att vara emot individuell utveckling. Människor ska i all mån det är möjligt hållas på plats och fokus ges bara till några få.
Om vi då ser på den här situationen. All undervisning i grund- och gymnasieskolan anpassas till den svagaste nivå eftersom det är "fel" att dela in i nivåer. Konsekvenserna är mycket uppenbara. Undervisningsnivån försämras drastiskt och bara de svagaste får chans att utvecklas. Det är bara de som är viktiga!
Med ett system som idag är det inte så konstigt. Självklart måste lärarnas fokus ligga på att ge de svagaste hjälp att få g. Det är givet. Självklart måste de få störst uppmärksamhet i samhället och skolan eftersom ett samhälle på många sätt byggs underifrån.
Frågan är, varför lever vi kvar i en samhällsmodell där fokus bara ligger på en grupp människor. Var finns logiken i att vi ska sträva efter att glömma bort massor?
Jag accepterar inte att individer blir bortglömda till förmån för andra då det finns så mycket vi kan göra. Gör skolan, arbetsmarknaden, ja hela livet, så idividuell som vi bara kan. Vi får inte glömma bort alla dem som lämnas utanför sossarnas alla-ska-med slogan!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment